Функції гри в житті дитини
Гра - це природна для
дитини і гуманна форма навчання. Навчаючи за допомогою гри, ми вчимо дітей не
так, як нам, дорослим, зручно дати навчальний матеріал, а як дітям зручно і
природно його взяти.
Вивчення нового матеріалу
на уроках диктує доцільність
використання ігрових технологій, що сприяють активізації пізнавальної
діяльності учнів і приводять до більш осмисленого засвоєння знань. Застосування
ігор підвищує міцність і якість
засвоєння знань учнів, якщо ігри відбираються і конструюються у відповідності
до змісту виучуваної теми, з цілями і завданнями уроків, використовуються в поєднанні з іншими
формами, методами і прийомами, ефективними при вивченні нового матеріалу, чітко організовуються, відповідають інтересам
і пізнавальним можливостям учнів.
В житті дитини гра виконує такі найважливіші функції:
-
мотиваційну (створює мотив діяльності, який значущий для гравця і
дозволяє включитися в діяльність з перших хвилин);
-
освітню (в період підготовки до рольової гри і в ході її
гравець отримує раніше незнайому інформацію, знання, які закріплюються значно
швидше за рахунок практичного використання в ігровому процесі);
-
виховну (розвиває в учасниках вміння шанобливо ставитися до
цінностей оточуючих, коректно відстоюючи власні погляди; прищеплює культуру
поведінки);
- розвиваючу (розвиває швидкість реакції, гнучкість розуму і поведінки,
увагу, пам'ять, творчі здібності, організаторські якості, акторські навички, критичне мислення учнів);
- комунікативну (розвиває навички
культури спілкування, вчить поведінки в соціумі, стимулює вміння зав'язувати
контакт, будувати і підтримувати комунікацію);
- розважальну (основна функція гри -
розважити, доставити задоволення, надихнути, розбудити інтерес);
- експериментальну (дозволяє
безболісно експериментувати, здійснювати випробування власних можливостей,
сприяючи виробленню власної позиції і системи поглядів);
- компенсаторну (компенсує потребу
в прояві дорослості, самостійності, включаючи учасників в соціально значущі
відносини);
- терапевтичну (сприяє вмінню
гасити конфлікти, знімає агресивність, стреси, змушує відволіктися від
негативних емоцій, подолання різних труднощів, що виникають в інших видах життєдіяльності);
- самореалізації в грі;
- діагностичну: виявлення відхилень від
нормативної поведінки, самопізнання в процесі гри;
- корекційну: внесення позитивних змін
в структуру особистісних показників;
- міжнаціональної комунікації:
засвоєння єдиних для всіх людей соціокультурних цінностей;
- соціалізації: включення в систему
суспільних відносин, засвоєння норм людського гуртожитку;
- релаксаційну (знімає емоційну
напругу, викликане навантаженням на нервову систему, зокрема, при інтенсивному
навчанні).
Гра дарує
щохвилинну радість, задовольняє актуальні невідкладні потреби, а ще –
спрямована в майбутнє, бо під час гри у дітей формуються чи закріплюються
властивості, вміння, здібності, необхідні їм для виконання соціальних,
професійних, творчих функцій у майбутньому. І скрізь, де є гра, панує
здоров’я, радість дитячого життя.
Гру називають джерелом радості,
королевою дитинства і восьмим чудом світу. Гра є неминучим супутником
дитини. Гра – це самостійна
діяльність, в якій діти вперше вступають у спілкування з ровесниками, їх
об’єднує єдина мета, спільні зусилля її досягнення, спільні інтереси і переживання.
Видатний педагог Василь
Олександрович Сухомлинський промовив фразу, яка стала основою всього того, що
містить у собі гра. Він ніби закликав: «Навчайте
граючись, а граючись навчайте». Ось такий простий вираз, а містить
у собі неабияку таємницю.
Немає коментарів:
Дописати коментар